Základní registry spolehlivě slouží už tři roky
            Před třemi lety, konkrétně 1. července 2012, začal v ostrém provozu fungovat nejrozsáhlejší projekt v historii elektronizace veřejné správy – systém základních registrů. Přestože jde o komplikovaný systém složený ze šesti částí, z nichž má každá jiného dodavatele a věcného správce, celé tři roky funguje bez větších potíží a výpadků. Všechny úřady mohou od té doby čerpat údaje, které jsou aktuální a právně platné. Údaje jsou navíc bezpečně chráněny, každý přístup k nim je pečlivě zaznamenán a každý si může tyto záznamy jednoduše opatřit. 
    
Dříve si každý úřad vedl ve své agendě vlastní oddělené evidence, často v neaktuální podobě. Proto bylo nutné, aby tyto údaje všichni opakovaně dokládali a změny údajů nahlašovali každému úřadu zvlášť. „V současné době je naprostá většina orgánů veřejné moci připojena k základním registrům a může z nich čerpat platné a aktuální referenční údaje. Některá ministerstva ale musí upravit své agendové zákony, které stále ukládají ohlašovací povinnost při změně údajů, přestože to fakticky díky připojení k základním registrům není třeba,“vysvětlil náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ICT Jaroslav Strouhal, proč i po třech letech existence základních registrů stále existuje zákonná povinnost nahlašovat změny údajů některým úřadům.
   
  Připravuje se další rozšiřování
  Momentálně jsou k základním registrům připojeny všechny významné úřady včetně všech ministerstev, krajských úřadů a statutárních měst a zdravotních pojišťoven. Základní registry aktuálně aktivně využívá 2 663 orgánů veřejné moci, které za tři roky produkčního provozu uskutečnily celkem 607 465 422 transakcí.
   
  O provoz a bezpečnost základních registrů včetně samotného připojování úřadů, uživatelské podpory a dalšího rozvoje systému se stará Správa základních registrů. „V současné době připravujeme další rozšiřování funkcionalit systému základních registrů o nové služby. Například obce a úřady budou moci jednoduše využívat více sdílených údajů, které nejsou uloženy v základních registrech. Řada úkolů na nás čeká i v souvislosti se zaváděním celoevropsky platné elektronické identity, která bude postavena právě na datech uložených v základních registrech. Značnou část pozornosti věnujeme i opatřením souvisejícím se zajištěním bezpečnosti,“ představil aktuální plány ředitel Správy základních registrů Michal Pešek.
   
  Základní pilíř
  Základní registry jsou jedním ze základních pilířů eGovernmentu. Díky nim se zrychlila a zjednodušila řada agend a občané a firmy získali důkladnou kontrolu nad tím, kdo, kdy a proč využívá jejich osobní údaje. Orgány veřejné moci mohou referenční údaje čerpat prostřednictvím svých agendových informačních systémů připojených k Informačnímu systému základních registrů, prostřednictvím datových schránek nebo prostřednictvím formulářů aplikace Czech POINT@office.
   
   
      
        
          | 
             Statistiky tří let provozu 
           | 
        
        
          | 
             Celkový počet transakcí základních registrů 
           | 
          
             607 465 422 
           | 
        
        
          | 
             Počet datových zpráv týkajících se základních registrů 
           | 
          
             8 920 581 
           | 
        
        
          | 
             Počet výpisů Czech POINT@office 
           | 
          
             853 004 
           | 
        
        
          | 
             Počet výpisů na kontaktních místech Czech POINT 
           | 
          
             18 433 
           | 
        
        
          | 
             Počet připojených agendových informačních systémů 
           | 
          
             4 079 
           | 
        
        
          | 
             Počet orgánů veřejné moci připojených k základním registrům 
           | 
          
             2 895 
           | 
        
        
          | 
             Počet orgánů veřejné moci aktivně využívajících údaje ZR 
           | 
          
             2 663 
           | 
        
      
    
   
  Slovník pojmů
  Registr osob (správcem je Český statistický úřad) – obsahuje základní identifikační údaje o subjektech, které mají IČO (právnické, podnikající fyzické osoby apod.), jejich provozovnách a statutárních zástupcích.
   
  Registr obyvatel (správcem je Ministerstvo vnitra) – obsahuje referenční údaje o fyzických osobách, které žijí na území ČR (občané ČR i cizinci), a to konkrétně jméno a příjmení, datum a místo narození (a případně úmrtí), adresa místa pobytu, státní občanství, čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů, ID datové schránky.
   
  Registr práv a povinností (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – obsahuje údaje o vykonávaných agendách a údaje o oprávněních k přístupu k údajům v ostatních registrech.
   
  Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (správcem je Český úřad zeměměřický a katastrální) – slouží k evidenci územního členění státu. Vede referenční údaje o stavebních objektech, pozemcích, ulicích, katastrálních územích atd.
   
  ORG (správcem je Úřad pro ochranu osobních údajů) – převodník identifikátorů, jako jediný dokáže propojit data v jednotlivých registrech, přičemž pro zajištění maximální ochrany osobních údajů využívá místo rodného čísla vygenerovaný bezvýznamový identifikátor.
   
  Informační systém základních registrů (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – zajišťuje samotné sdílení dat a zároveň kontroluje oprávnění k přístupu k datům.
   
   
   
  Lucie Nováková
ředitelka odboru tisku a public relations
              vytisknout 
              
              e-mailem 
              
              
              
      Facebook