Výklad problematiky způsobilosti výdajů u pořizovaných licencí, jejichž součástí je i následná maintenance / subskripce
V návaznosti na zvyšující se četnost dotazů týkajících se způsobilosti výdajů na pořizování licencí, jejichž součástí je i následná podpora /údržba (maintenance) či subskripce licencí; a na způsobilost technické podpory konkrétních technických zařízení, vydáváme následující aktualizaci FAQ.
Pro splnění účelu projektu je potřeba pořízení licencí, jejichž součástí je i následná podpora/ údržba (maintenance), případně subskripce licencí či předplatné Software jako služba na delší časový úsek. Současně pořízená technická zařízení, sloužící pro naplnění projektu, vyžadují již od výrobce/ dodavatel uzavření podpory/ údržby (maintenance) vždy na několik let dopředu - 3, 5, atd.). Jsou takové výdaje na následnou podporu / údržbu (maintenance) /subskripci či předplatné u licencí a na podporu / údržbu (maintenance) technických zařízení způsobilé?
V případě licence a její podpory/ údržby (maintenance)/subskripce na konkrétní časový úsek, vstupující do majetku příjemce a v případě tzv. předplatného software (software jako služba, SaaS), které nevstupuje do majetku příjemce; stejně jako v případě podpory / údržby (maintenance) konkrétních technických zařízení se jedná o způsobilý výdaj za předpokladu splnění následujících podmínek:
- Licence či podpora tvoří funkčně neoddělitelný celek s pořizovanou technologií či řešením a
- jedná se o nedílnou a nezbytnou součást realizovaného řešení v souvislosti s naplněním M/T NPO a
- zvolená varianta licence či podpory je jedinou možnou, případně objektivně nejvýhodnější variantou z hlediska zásad 3E
- soulad s časovou způsobilostí NPO uvedenou ve výzvách a celkově RRF legislativou - tj. příslušný výdaj týkající se maintenance/subskripce musí být proveden v rámci realizace projektu.
Příjemce je povinen body 1-3 řádně zdůvodnit a doložit (např. vyjádření dodavatele/výrobce, průzkum trhu).
Tímto zároveň dochází ke sjednocení FAQ u výzev kybernetické bezpečnosti (FAQ k výzvám v oblasti zajištění kybernetické bezpečnosti - Národní plán obnovy), viz otázky
- Jak máme v rámci NPO pracovat s náklady na technickou podporu a provoz služeb, souvisejících s projektem NPO? Můžeme uzavřít prodlouženou záruku? Když půjde o rozšíření stávajících služeb, můžeme započítat do nákladů NPO celou částku dle nové smlouvy od 1. 7. 2023?).
- Je možné mezi způsobilé / uznatelné výdaje projektu zahrnout i služby na servis a nutný provoz (maintenance) majetku?