Elektronická fakturace  

Přejdi na

Elektronická fakturace  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Typy míst v institucích EU

Úředníci ("Officials")

Úředníci představují jádro fungování institucí Evropské unie. Pracují nejen v Bruselu a Lucemburku, ale také v jednotlivých členských státech i mimo území EU. Svou činností ovlivňují životy přibližně 450 milionů občanů EU a rovněž lidí mimo ni - například prostřednictvím tvorby a uplatňování politik, rozvojové spolupráce či humanitární pomoci.

O tento typ míst je největší zájem. Úředníci jsou jmenováni na konkrétní místo na základě náročného otevřeného výběrového řízení.

  

Ilustrativní přehled oblasti, v nichž můžete pro instituce EU pracovat:

  • Informační technologie a kybernetická bezpečnost - správa IT systémů, datová analýza a kybernetická bezpečnost, umělá inteligence
  • Věda a výzkum - vědy o životním prostředí a klimatu, vývoj aplikací v oblasti zkoumání vesmíru, telekomunikací a dálkového průzkumu Země, behaviorální a sociální vědy, správa a sdělování vědeckých poznatků
  • Doprava - inteligentní dopravní systémy, bezpečnost, různé druhy dopravy, infrastruktura a udržitelnost
  • Energetika, životní prostředí a udržitelnost - energetická politika, životní prostředí, klimatická opatření a udržitelná mobilita
  • Stavebnictví a projektové řízení - projektové řízení ve stavebnictví, architektura, elektroinženýrství, topení, ventilace a klimatizace
  • Migrace, vnitřní bezpečnost a krizové řízení - řízení bezpečnosti a krizových situací v EU
  • Obrana a bezpečnost - obranný průmysl, vyšetřování podvodů a strategická analýza
  • Vedoucí delegace EU - zajišťuje hladký chod delegace, včetně personálních, administrativních a rozpočtových záležitostí; působí jako "pravá ruka" velvyslance
  • Průmysl, ekonomie a statistika - mikro- a makroekonomie, finanční a průmyslová ekonomie, statistika a datová analýza
  • Daňová politika a zdanění - přímé a nepřímé daně a daňové právo
  • Audit, finance a účetnictví - audit, účetnictví, finanční řízení a veřejné zakázky
  • Duševní vlastnictví - ochrana patentů, ochranných známek a průmyslových vzorů
  • Zdraví a ochrana spotřebitelů - regulace zdravotní a spotřebitelské politiky
  • Komunikace a digitální média - web, sociální sítě, grafický design a vizuální obsah
  • Bezpečnost a BOZP - provozní, technická a pracovní bezpečnost
     

V rámci úřednických míst existují tři kategorie: referenti (AD), asistenti (AST) a pomocní asistenti (AST/SC).

  

Referenti ("Administrators", AD)

Úkolem referentů je především podílet se na tvorbě politik, implementaci práva EU, analýzách a poradenství. Oblasti, které spadají pod politiky, zahrnují širokou škálu činností (viz výše). Jako referenti jsou přijímáni také překladatelé a tlumočníci.

Na referentská místa je třeba vysokoškolské vzdělání (min. 3 roky studia, resp. 4 roky pro AD7 a vyšší), zakončené diplomem. Kariéra referentů zahrnuje platové třídy AD5AD16:

  • AD5 - nástupní třída pro čerstvé absolventy, obsazovaná prostřednictvím všeobecného výběrového řízení
  • AD6-AD7 - místa, obsazovaná prostřednictvím specializovaného výběrového řízení, kde uchazeči musí prokázat vzdělání v dané oblasti a určitý počet let odborné praxe
  • AD9-AD12 - střední úroveň řízení (vedoucí oddělení), vyžadující manažerské zkušenosti
     

Zpět na Typy míst

  

Asistenti ("Assistents", AST)

Asistenti jsou pověřeni výkonnými nebo technickými úkoly v administrativě, financích, komunikaci, výzkumu, nebo rozvoji či implementaci politik. Asistenti (AST4) působí i jako vedoucí delegace EU, kteří zajišťují hladký chod delegace a úzce spolupracují s velvyslancem.

Kariéra asistentů zahrnuje platové třídy AST 1 až AST 11, s nástupními třídami AST 1 až AST 3. Minimálním požadavkem je vyšší odborné vzdělání zakončené diplomem nebo ukončené středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou spolu s odpovídající praxí.

  

Pomocní asistenti ("Secretaries/Clerks", AST/SC)

Pomocní asistenti se podílejí na zajišťování chodu útvaru nebo poskytování administrativní podpory. Mezi jejich úkoly patří:

  • finalizace dokumentů a spisů,
  • organizace provozních záležitostí útvaru (jednání, služební cesty, kalendář),
  • shromažďování a šíření informací (aktualizace databází a souborů),
  • manuální a podpůrné úkoly.
     

Kariéra asistentů-sekretářů zahrnuje platové třídy AST/SC1 až AST/SC6, s nástupní platovou třídou AST/SC1. Minimálním požadavkem je vyšší odborné vzdělání zakončené diplomem, nebo ukončené středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou a odpovídající praxe.
 

Zpět na Typy míst

  

Plat a zaměstnanecké výhody

  • Základní měsíční plat: od cca 3 100 € pro nového pomocného asistenta (AST/SC1, 1. platový stupeň) až po cca 25 200 € pro špičkového úředníka (AD16, 3. platový stupeň).
    Každá platová třída má 5 platových stupňů a platy se upravují ročně podle inflace a kupní síly platů úředníků členských států EU.
  • Odlučné: úředníci, kteří opustili svůj členský stát, mají nárok na příplatek 16 % základního platu.
  • Rodinné přídavky: zahrnují příspěvek na domácnost, vyživované děti, vzdělání dítěte a umístění dítěte do předškolního zařízení.
  • Zdanění: úředníci EU nejsou daněni ve svém členském státě; platí se daň ve prospěch Společenství (progresivní 8-45 %, skutečná zátěž nepřesahuje 22 %). Dále odvádějí odvod sounáležitosti 6 % ze zdanitelné části platu.
  • Sociální zabezpečení: úředníci (a za určitých podmínek i jejich rodinní příslušníci) jsou členy důchodového systému a systému zdravotního pojištění institucí EU.
     

Zpět na Typy míst

  

Přihlášky a způsob výběru

Od ledna 2025 se k přihlašování na výběrová řízení EPSO používá nový Portál pro uchazeče ("Single Candidate Portal"), který nahrazuje dřívější účet EPSO.

  1. Vytvořte si účet na EU Login (https://eu-careers.europa.eu/cs/how-create-eu-login-account), který slouží k ověření identity (dvoufaktorové ověřování, heslo + mobilní aplikace EU login), pokud jej již nemáte.
    ⚠️ Důležité upozornění: Pro přístup k Portálu je nutný externí účet na EU Login. Nepoužívejte přihlášení přes třetí strany (např. eID, Google nebo Facebook), jinak můžete přijít o přístup ke svému účtu a žádostem.
    ➡️ Dbejte na to, aby jméno, příjmení a datum narození ve vašem účtu EU Login i v Portálu pro uchazeče přesně odpovídaly údajům v občanském průkazu nebo cestovním pase.
     
  2. Přihlaste se do Portálu pro uchazeče (https://eu-careers.europa.eu/cs/how-navigate-single-candidate-portal), vyplňte profil a životopis. Tyto údaje pak můžete znovu použít i při dalších přihláškách.
     
  3. Podání žádosti - vyberte otevřené výběrové řízení EPSO a odešlete přihlášku před uvedeným termínem. Veškerá komunikace týkající se výběrových řízení, na která se hlásíte přes Portál, se řeší výhradně jeho prostřednictvím.
     

Více informací a návody najdete na webu EPSO.

Evropské instituce si vybírají své úředníky prostřednictvím otevřených výběrových řízení, které organizuje EPSO. Tato výběrová řízení jsou organizována jako všeobecná do nástupní platové třídy (bez požadavku na předchozí praxi), nebo specializovaná do vyšší platové třídy (požadavek na praxi v příslušném oboru příp. i na zaměření vzdělání).

Schopnosti, které se v průběhu výběrového řízení nebo následného pohovoru budou posuzovat, obecně zahrnují těchto 8 základních dovedností požadovaných institucemi EU (tzv. kompetenční rámec):

  1. kritické myšlení, analýza a kreativní řešení problémů,
  2. rozhodování a dosahování výsledků,
  3. práce s informacemi (digitální a datová gramotnost),
  4. sebeřízení,
  5. týmová práce,
  6. učení jako dovednost,
  7. komunikace
  8. podnikavost.

Více informací ke každé z nich: https://eu-careers.europa.eu/cs/documents/epsos-competency-framework/13068.

  

Průběh a podoba výběrových řízení

Od roku 2024 změnilo EPSO podobu výběrového řízen: všechny testy probíhají písemně, on-line a v průběhu jednoho dne.

Cílem této změny je především:

  • zkrátit délku výběrového řízení
  • zjednodušit celé řízení
  • a zároveň zachovat vysokou kvalitu úspěšných uchazečů
     

Každé výběrové řízení je vyhlášeno prostřednictvím Oznámení o vyhlášení výběrového řízení ("Notice of competition"), které je zveřejněno v Úředním věstníku EU. Obsahuje všechny důležité informace - od požadavků přes druhy testů až po způsob jejich hodnocení. Vyplatí se s ním důkladně seznámit ještě před podáním přihlášky.

  

Schéma všeobecného výběrového řízení

Schema-prubeh_vseobecneho_vyberoveho_rizeni_-_20250905.jpg

  

Schéma specializovaného výběrového řízení

Schema-prubeh_specializovaneho_vyberoveho_rizeni_-_20250905.jpg

  

Rezervní seznam - vstupenka do institucí EU

Na rozdíl od národní praxe neslouží výběrové řízení EPSO k obsazení konkrétního místa, ale k vytvoření rezervního seznamu úspěšných uchazečů. Právě z něj si instituce EU vybírají nové úředníky podle svých aktuálních potřeb. Zařazení na seznam však nepředstavuje nárok na získání místa úředníka, pouze možnost, že budete pozváni k pohovoru.

Chcete-li zvýšit své šance na získání místa, buďte aktivní - oslovujte generální ředitelství nebo agentury, kde byste chtěli pracovat, a využijte i podporu Stálého zastoupení ČR při EU.

  

Schéma náboru z rezervního seznamu

Schema-nabor_z_rezervnich_seznamu_-_20250905.jpg

Jedná se o doživotní služební poměr (definitivu) v rámci evropské služby. Po uplynutí devítiměsíční zkušební doby je úředník jmenován na konkrétní služební místo. V průběhu kariéry může služební místo měnit v rámci vnitřní mobility, jak mezi útvary své instituce, tak i mezi institucemi.
 

Zpět na Typy míst

  

Oddělení strategie státní služby, 5. září 2025

  

vytisknout  e-mailem