Příručka 72 hodin v každé domovní schránce. Úvodní fáze informační kampaně pro posílení připravenosti obyvatelstva skončila
Ministerstvo vnitra ukončilo distribuci 5,2 milionu příruček 72 hodin: Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout. Ta probíhala v průběhu celého listopadu a zajišťovala ji Česká pošta, s. p., která zvítězila v otevřeném výběrovém řízení. Jednalo se o největší informační kampaň státu zaměřenou na zvýšení připravenosti a odolnosti obyvatelstva v Česku.
Příručka „72 hodin” poskytuje lidem státem garantované praktické a ověřené rady přizpůsobené českému prostředí, které jim pomohou lépe se připravit na krizové situace, jako jsou povodně, rozsáhlé požáry nebo výpadky běžných služeb. Na její tvorbě se podílelo 68 organizací z celé země — od Hasičského záchranného sboru a dalších složek integrovaného záchranného systému přes univerzity až po organizace občanské společnosti.
Ministerstvo vnitra prostřednictvím příručky lidem až do domovních schránek doručilo přesně ty informace a postupy, které se v přípravě na krizové situace osvědčily jako nejužitečnější. Současně ovšem nadále platí, že pravidlo 72 hodin se týká jen těch situací, v nichž nehrozí žádné vážné nebezpečí. Ocitne-li se člověk v přímém ohrožení života — například v důsledku nehody, úrazu nebo akutního zdravotního problému —, pomoc přijde rychle.
„Při povodních v minulém roce jsme viděli, jak důležité je, aby lidé byli na mimořádnou situaci připraveni a věděli, co mají v krizi dělat. Rozhodli jsme se proto příručku ve fyzické podobě rozeslat do všech domácností v Česku, aby ji každý měl snadno po ruce. S celkovými náklady méně než čtyři koruny na jednu domácnost jde o velmi efektivní způsob, jak lidi informovat, a zlepšit tak bezpečí nás všech,“ říká ministr vnitra v demisi Vít Rakušan.
Při přípravě příručky ministerstvo vycházelo z konceptu sdílené bezpečnosti, tedy z přesvědčení, že připravené domácnosti a jednotlivci tvoří významnou součást celého systému reakce na krizové situace: Zvládnou-li se lidé v prvních hodinách krize postarat sami o sebe, nejenže tím ulehčí složkám integrovaného záchranného systému, ale mohou i nabídnout pomoc těm, kteří ji právě potřebují — například seniorům, lidem s nejrůznějšími znevýhodněními nebo rodinám s dětmi.
Všichni si mohou svou připravenost na krizové situace ověřit na stránkách www.72h.gov.cz, kde jsou ke stažení praktickékontrolní seznamy se základním vybavením — od nouzových zásob přes evakuační zavazadlo až po domácí lékárničku. Na webu je také kompletní příručka v elektronické podobě, a to jak v českém, tak anglickém, ukrajinském a českém znakovém jazyce. V neposlední řadě pak stránky obsahují řadu přehledných video návodů, jak se na krizové situace připravit.
FAQs
Proč ministerstvo vydalo a distribuovalo příručku právě teď?
Ministerstvo a Hasičský záchranný sbor ČR již v minulosti vydávaly podobné materiály. Ty ovšem v průběhu let zastaraly. Nová příručka tak odstraňuje dlouhodobý deficit v oblasti připravenosti obyvatelstva na krizové situace. Spolu s hasiči a dalšími experty jsme aktualizovali dřívější materiály tak, aby byly relevantní pro současné krizové situace a výzvy, upravili jsme je do srozumitelné a atraktivní formy a zajistili, aby se dostaly tam, kde budou nejvíce potřeba, tedy do rukou všech obyvatel v Česku. Nedávně krizové situace tuto potřebu zdůraznily a intenzivní práce na přípravě započaly hned po prvním vyhodnocení krizové reakce na povodně 2024.
Proč byla příručka distribuována do domovních schránek?
Průzkumy, které si ministerstvo nechalo zpracovat, ukázaly, že lidé nemají o přípravě na krizové situace dostatek informací a zároveň o ně mají zájem. Konkrétní data ukazují, že:
- 73 % domácností se na krizovou situaci nijak nepřipravuje;
- 76 % lidí souhlasí s tím, že stát by nás měl více připravovat na krizové situace;
- 89 % domácností by doručení příručky do schránky uvítalo a věnovalo by jí náležitou pozornost.
V některých krizových situacích navíc nebude vlivem výpadku proudu či internetu možné si příručku v digitální podobě přečíst a papírová příručka je tak nejspolehlivější způsob, jak se k informacím dostat. Dopad příručky a s ní spojené kampaně bude ministerstvo nyní měřit dalšími průzkumy veřejného mínění.
Proč se na krize mají připravovat obyčejní lidé?
Záchranné složky jsou profesionální a dokážou rychle pomoci při přímém ohrožení života – při nehodách, úrazech nebo akutních zdravotních problémech. Snaží se také během mimořádných událostí co nejdříve poskytnout další pomoc a podporu, například při distribuci vody a jídla nebo odstraňování škod. Pokud budou na krizové situace připraveni i jednotlivci a domácnosti, umožní záchranným složkám soustředit se na ty, kteří jejich pomoc skutečně a bezodkladně potřebují.
Proč ministerstvo „straší“ lidi budoucími krizemi?
Připravenost zpravidla přináší klid a jistotu, nikoliv stres. Když člověk ví, že je připraven, můžete se cítit jistěji. Nejde o to žít ve strachu, ale být rozumně nachystán na situace, které mohou přijít. Je to podobné jako s lékárničkou nebo hasicím přístrojem — člověk doufá, že je nebude nucen použít, ale v krizi přijdou nadmíru vhod. Záměrem tedy není nikoho strašit. Naopak. Když se lidé připraví předem, lépe ochrání sebe i své blízké.
Proč v příručce chybí informace, o nichž se diskutovalo v médiích, třeba využití vodních filtrů?
Při tvorbě jakéhokoliv informačního materiálu je vždy nezbytné vyvažovat informační nabitost a rozsah, který jsou lidé ochotní a schopní pojmout. Do příručky proto byly zařazeny skutečně nejdůležitější informace a doporučení, přičemž další lze nalézt na webu www.72h.gov.cz. Při přípravě příručky jsme také počítali s omezenými rozpočty domácností. Proto neobsahuje drahá doporučení jako vodní filtry nebo speciální vybavení. Zásoby lze budovat postupně při běžných nákupech s využitím běžných potravin, které lidé už doma mají. Důležitý je systém rotace a důraz na minimum – je lepší mít alespoň něco než nic.
Adam Rözler
odbor komunikace Ministerstva vnitra
3. 12. 2025