Podpora zavádění řízení kvality ve služebních úřadech
Aktivity cíle "Podpora zavádění řízení kvality ve služebních úřadech" v projektu Podpora profesionalizace a kvality státní služby a státní správy vycházejí ze Strategického rámce rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014-2020.
K orientaci ve stavu využívání metod kvality ve veřejné správě byla zpracována Analýza využívání metod kvality ve veřejné správě.
Na cestě ke zvyšování kvality ve služebních úřadech bylo nezbytné nejprve nastavit proces zavádění řízení kvality. Pro tyto účely byla zpracována Metodika zavádění řízení kvality ve služebních úřadech, kterou následně vláda schválila Usnesením Vlády ČR ze dne 10. dubna 2017 č. 275 o Metodice zavádění řízení kvality ve služebních úřadech.
Souvisejícím krokem bylo zpracování Metodického doporučení ke vzdělávání státních zaměstnanců služebních úřadů v oblasti řízení kvality, jehož cílem bylo stanovit rozsah a obsah vzdělávání státních zaměstnanců v oblasti řízení kvality, a to s vazbou na Metodiku zavádění řízení kvality. Metodické doporučení bylo schváleno Radou vlády pro veřejnou správu dne 16. prosince 2016.
V roce 2017 byl následně zpracován návrh Metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech, který dne 11. října 2017 vzala vláda na vědomí.
Zároveň byla zpracována Analýza současného stavu kritérií zlepšování a vybraných principů řízení kvality za rok 2016, sumarizující dotazníková zjištění ze služebních úřadů v oblastech: Řízení úřadu; Strategické plánování a řízení; Řízení lidských zdrojů; Řízení partnerství; Výsledky výkonnosti úřadu.
Pilotní ověřování Metodického pokynu probíhalo ve druhé polovině roku 2017. Na jeho základě byl Metodický pokyn aktualizován, zjednodušen a v některých případech bylo od původně plánovaných požadavků ustoupeno. Aktualizovaný Metodický pokyn pro řízení kvality ve služebních úřadech (pdf, 1,1 MB) byl v roce 2018 předložen vládě k projednání, která jej schválila Usnesením vlády ČR ze dne 4. dubna 2018 č. 214 (pdf, 131 kB) a v důsledku covidové pandemie následně posunula termín pro implementaci Metodického pokynu s konečnou platností do 30. června 2022 Usnesením vlády ze dne 22. února 2021 č. 180 (pdf, 127 kB). V souladu s tímto dokumentem byly služební úřady povinny zavést alespoň tzv. minimální míru kvality, tedy 10 kritérií zlepšování. Splnění této povinnosti včetně míry naplnění požadavků výše uvedeného Metodického pokynu bylo v povinných služebních úřadech ověřeno přezkumy (externím vyhodnocením), které byly realizovány dle nastavených Pravidel a organizace přezkumu zavedení míry kvality ve služebních úřadech (pdf, 341 kB).
V průběhu zavádění kritérií zlepšování ve služebních úřadech byl formou nejčastějších dotazů a odpovědí zpracován Komentář k Metodickému pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech.
Na základě úkolu stanoveného Usnesením vlády ČR ze dne 10. dubna 2017 č. 275 o Metodice zavádění řízení kvality ve služebních úřadech byly sekcí pro státní službu Ministerstva vnitra zpracovávány pravidelné Informace o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech za příslušný kalendářní rok a předkládány vládě vždy do 30. června roku následujícího.
- Informace o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech za rok 2017 (pdf, 810 kB)
- Příloha k Informaci o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech za rok 2017 (pdf, 874 kB)
- Informace o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech za rok 2018 (pdf, 536 kB)
- Informace o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech za rok 2019 (pdf, 1,4 MB)
- Informace o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech za rok 2020 (pdf, 713 kB)
- Informace o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech za rok 2021 (pdf, 268 kB)
- Závěrečná informace o stavu zavádění řízení kvality ve služebních úřadech (pdf, 795 kB)
V konečné fázi projektu (v roce 2023) byl s ohledem na potřebu udržitelnosti a rozvoje zavedených kritérií zlepšování ve služebních úřadech Metodický pokyn (pdf, 465 kB) aktualizován. Nově byla vytvořena Metodika pro hodnocení míry naplňování požadavků Metodického pokynu (pdf, 366 kB), společná pro interní i externí přezkumy. V souvislosti s tím vznikla také Pravidla pro externí přezkumy (pdf, 287 kB) a Pravidla pro interní přezkumy (pdf, 253 kB) včetně příslušných formulářů. Je předpokladem, že dokumenty budou dále přezkoumávány a aktualizovány s ohledem na praktické zkušenosti a zpětnou vazbu.
Další informace:
-
Portál sdílené praxe, který je určen pouze pro zaměstnance služebních úřadů a kde mohou služební úřady sdílet a hledat inspiraci pro rozvoj nejen řízení kvality, ale kvalitního řízení a fungování úřadu jako celku.
-
Vzory interních předpisů zpracovaných sekcí pro státní službu, které slouží služebním úřadům jako návody pro zpracování jejich vlastních interních předpisů dle jejich specifických podmínek a potřeb.
-
Příručka pro rozvoj kvality ve služebních úřadech ISO 9001 - návod k použití (pdf, 6555 kB)